Moltes persones creuen que
coneixen l'escriptura d'una paraula remetent-se a normes ortogràfiques, però,
encara que l'escriptura d'una paraula pugui explicar-se a través d'una norma,
les persones amb bona ortografia gairebé mai hi acudim abans d'escriure-la,
sinó que només acudim a la normativa en cas de dubte.
El procés per aconseguir una
bona ortografia és el següent:
1.
Les persones amb bona ortografia quan volen escriure, busquen la imatge mental d'aquella
paraula.
L'escriptura es converteix en una "còpia" de la paraula que prèviament han emmagatzemat a la seva ment.
L'escriptura es converteix en una "còpia" de la paraula que prèviament han emmagatzemat a la seva ment.
2.
Les persones amb bona ortografia noten si la
imatge que tenen de la paraula és prou bona com per escriure-la amb plena
seguretat.
Si tenen dubtes, llavors consultaran un diccionari, preguntaran una tercera persona, buscaran un sinònim o qualsevol altra estratègia similar.
Si tenen dubtes, llavors consultaran un diccionari, preguntaran una tercera persona, buscaran un sinònim o qualsevol altra estratègia similar.
3.
Finalment,
escriuen la paraula, la imatge de la
qual tenen emmagatzemada a la seva ment i han reconegut amb plena seguretat.
El
joc del lletra a lletra permet:
1) Recordar visualment les paraules de forma automàtica.
2) Integrar els vocabularis que s'utilitzen en escriure.
Com
ho fem?
Cal
assegurar que tota la canalla domini els mots més habituals i que més sovint
s'escriuen malament.
Donem una llista de paraules que seran reconegudes com molt habituals per la gran majoria de les persones que parlen català.
Donem una llista de paraules que seran reconegudes com molt habituals per la gran majoria de les persones que parlen català.
Els
alumnes estudiaran fent la fotografia de
la paraula aquesta llista, amb la
finalitat de lletrejar-la, començant pel
final o bé pel principi. I així amb totes les paraules que es vagin afegint.
Cada noia i noi haurà de practicar bé a casa o bé a l’escola amb l’ajuda d’un adult o un company.
Durant la setmana hi ha estones per practicar.
Cada noia i noi haurà de practicar bé a casa o bé a l’escola amb l’ajuda d’un adult o un company.
Durant la setmana hi ha estones per practicar.
El
dijous al matí tota la classe participa a l’activitat.
Moltes felicitats sisè! M'encanta saber que us heu fet grans i guapos/es!
ResponEliminaMolts records a tothom i especialment a l'Ouke.
Aran